ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר
כירורגיה מתקנת ומשחזרת של האף והפנים
ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר
כירורגיה מתקנת ומשחזרת של האף והפנים

תיקון שברים באף למבוגרים

חבלות אף ושברים:

האף יושב במרכז הפנים והוא החלק הכי בולט והכי פגיע בעת חבלה. החלק הקדמי תחתון של האף בנוי מסחוסים והאחורי עליון מעצם.

חבלות אף  ושברים מתחלקות ל:

  1. חבלה סגורה – ללא חתך בעור.
  2. חבלה פתוחה – פצע/ חתך בעור שחושף את הסחוסים ו/או העצם. מצב זה מסוכן יותר כי הוא משאיר צלקת על העור וחשוב לתקן אותו באופן מדויק גם כדי למנוע זיהום.
  3. פגיעה ושבר גרמיים – האף מעוות, עקום , מתנפח וכואב. זה עשוי להיות ביחד עם שבר בעצמות הפנים.
  4. פגיעה מבודדת בסחוס ללא מעורבות גרמית – דיסלוקציה של המחיצה וסטיה שלה, שבר במחיצה – זה מצב בעייתי שחשוב לאבחן אצל רופא מומחה לאפים על מנת לא לפספס את הבעיה שעשויה להיות מונצחת והפתרון היחידי יהיה ניתוח משחזר בהמשך.
  5. חבלה באף ילדים – בילדים המבנה הסחוסי משמעותי יותר ותופס את מרבית מבנה האף. עצמות האף הן קטנות ולא בולטות. בילדים בד״כ החבלה פוגעת בסחוסים או מסיטה אותם ממקומם ללא שבר בעצם האף. הנטייה הראשונית שלנו היא ״לא קרה שום דבר״ אך למעשה חבלה בילדים או דיסלוקציה של הסחוסים עשויה להביא לעוות בבגרות ולאף עקום עם עוות אסתטי ורפואי. 

 

כך או כך כל מקרה של חבלת אף צריך להיבדק על ידי רופא מומחה – לוודא שאין דימום במחיצה ואין קרעים פנימיים באף – גם אם לא רואים אותם בחוץ. החשש הוא דימום במחיצה בעקבות חבלה שעשוי להביא לספיגה והיעלמות של הסחוס והתוצאה היא אף מעוות בצורת אוכף saddle nose deformity.

אבחון מיידי לאחר החבלה מאפשר לנקז את הדימום ולשמור על האף.

אף שנשבר ולא תוקן יתעוות עם הזמן ולא יאפשר לנשום טוב. הפתרון היחיד יהיה ניתוחי מורכב עם סיכויי הצלחה הנמוכים יותר בגלל הדבקויות ואיחוי לא נכונים בתוך רקמות האף. ולכן חשוב להיבדק אצל מומחה אפים בסמוך לחבלה.

בבדיקה הגופנית לאחר חבלה לאף חשוב לבדוק את עצמות הפנים, מבנה העפעפיים, השפתיים השיניים והחך ולשלול חבלות נוספות. חשוב מאוד לבדוק את המחיצה. חשוב למשש את האף בעדינות ולהרגיש האם יש מדרגה בעצם,  תזוזה של העצמות, והאם יש אוויר ברקמות הרכות והאם יש דימום פנימי המצריך ניקוז.

חבלת אף יכולה להיות חד צדדית או דו צדדית,  הרחבה של שני צידי האף ב״ספר פתוח״ ואז נראה הרחבה של גשר האף, או שבר מרוסק בו כל העצם הרוסה.

בילדים העצם רכה ויכול להווצר שבר לא מנותק וללא מדרגה מורגשת greenstick fracture.

איך מתקנים שבר אפי?

אחרי בדיקה גופנית ושלילת פציעות נוספות בגוף, חלון הזמן הוא מייד בשש השעות הראשונות לחבלה או לאחר כמספר  ימים ולא יותר משבוע עד 10 ימים. לאחר שש שעות נוצרת בצקת שלא מאפשרת להרגיש את השבר או להחזיר את העצם למקומה המדויק.

תיקון שבר אפי במבוגרים בד״כ  מתבצע בהרדמה מקומית ואילו בילדים בהרדמה כללית. אך לא רק.

החזרת השבר נקראת רדוקציה  – nasal fracture reduction  – ובמרבית המקרים היא סגורה וללא חתכים או צלקות. זו פעולה שבידיים מיומנות היא סה"כ פשוטה.

את החזרת השבר מבצעים בשכיבה כאשר המטופל/ת נינוחים, והאף הפנים נמצאים תחת שדה הראיה המקסימלי של הרופא.

הרופא המומחה משתמש במכשיר מיוחד boies או ash forceps באמצעותם מרימים את החלק השבור עם המחיצה ומחזירים אותם למקום.

בכל תיקון שבר אפי חשוב להתייחס גם לחלק החיצוני וגם למחיצה הפנימית. טעות  שכיחה היא שמתקנים רק את השבר החיצוני מבלי להתיחס למחיצה והחלק הפנימי. לפעמים לא אפשרי לתקן אותה וממתינים לניתוח ואילו לפעמים אפשר להחזיר גם את המחיצה עצמה למקומה ולמזער את הנזק.

להזמנת תור ולהתייעצות מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם
או התקשרו 074-7494924

ד''ר יצחק גולן
מנתח אף פלסטי ורפואי
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר

להזמנת תור ולהתייעצות מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם
או התקשרו 074-7494924

×