ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר
ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר

תפיסת העולם שלי: האף הינו הדגל של הפנים

קיימת חלוקה של הפנים באופן הרמוני לחמישיות אנכיות – כל אחת ברוחב של השניה כאשר המרכזית כוללת בתוכה את האף.

חלוקה נוספת מקובלת הינה חלוקה אופקית לשלושה שלישים עליון אמצעי ותחתון, כאן שוב האף בשליש האמצעי בין הגבות לשפה עליונה.

בהשתלמות הממושכת שלי במילנו באיטליה הושיבו אותי עם דף ועפרון לצייר את הפנים ואת האף במיוחד בשחור ולבן בכדי להבין את הניגודיות. בנוסף, בסופי השבוע הייתי בתערוכות של פסלים משיש ומוזיאון אנטומיה בכדי להבין את חלקי האף והפנים ואת החשיבות שבתפיסה התלת-ממדית. אין חזק מעבודת ידיים.

במילנו לקחנו את טכניקת הציור מתקופת הרנסנס הנקראת ״אור וחושך״ או Chiaroscuro, ואנו השתמשנו בה לצורך תכנון הניתוחים. העין שלנו רואה את ההבדל בין חושך לאור ומתרגמת אותו לתלת-ממד ומרחק.

השימוש בטכניקה זו מאפשר לנו לתכנן מראש אף ופנים עם מראה אף יפה שתואם את הפנים ומתחשב בהן.

בנוסף, בצעתי השתלמות בניתוחי פנים הנקראת Around The Nose בהולנד וכך הגעתי להבנה שהאף הינו הדגל של הפנים! האף מייצג אותנו, הוא מהווה צומת מרכזי בנקודות החיבור בין השפתיים' לגבות ולעצמות הפנים.

מבחינה נשימתית ואסתטית לאף יש שני קירות צידיים וקיר פנימי מרכזי, הידוע גם כמחצית האף. מחיצת האף הינה מהחלקים המשמעותיים ביותר בקביעת צורת האף: מחיצה סוטה ברוב המקרים האף סוטה, מחיצה שמורידים אותה יותר מידי ולא מתקנים אותה – אף פכוס עם בעיות נשימה ומראה אסתטי מנותח ולא טבעי.

אם נחשוב לרגע כמו אדריכלים – כפי שבגג (משולש) של בית יש קורה מרכזית אשר תומכת בשני חלקי הגג, ככה גם האף. כאשר קורה זו חלשה או עקומה או לא במקומה הגג ייטה ויראה לא יציב, לא יהיה תפקודי והמראה שלו יראה נוטה ליפול או לא יפה. ככה גם באף – ישנה הפירמידה הגרמית והסחוסים – תרומת המחיצה ליציבותם הינה קריטית.

חלק בלתי נפרד באמנות של האפים הינו הצילום. העין שלנו הינה המצלמה הכי משוכללת שיש. בצילום אנו מנסים לחקות אותה. צילום תמונה מעביר תוי פנים לדו-ממד ומאפשרת לראות ״עוותים״ בהגזמה ולתקן אותם. צילום הינו אמנות בפני עצמה ויש ללמוד זאת. כך, ממש על בסיס התמונות מכל הזויות אנו מבצעים אנליזה אישית של האף והפנים ובודקים קודם כל מה צריך לשנות.

בתכנון ניתוח אף – מראש, לאחר שצילמתי את האף מכל הכיוונים האפשריים, אני יושב ומשווה את הצדדים , צד ימין של האף לפנים ימים וצד שמאל של האף לצד שמאל של הפנים – ולא אחד את השני. בהתאם אני מכין תכנית ניתוחית ייחודית לכל מנותח/ת ולכל פנים בנפרד – וזאת כדי להגיע לקווים טבעיים והרמוניים שיהיו נעימים לעין, וכמובן שהנשימה תהיה טובה.

ד''ר יצחק גולן
מנתח אף פלסטי ורפואי
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר