ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר
ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר

למה נכון לשלב ניתוח אף פלסטי אסתטי עם רפואי?

האף הינו איבר מורכב הבנוי ממספר מבנים:

1. הסחוסים התחתונים קובעים את צורת הטיפ כמו כן מהווים את השסתום החיצוני של האף.

2. הסחוסים העליונים והמחיצה קובעים את צורת הדורסום הקדמי ומכתיבים את רוחב ומבנה השסתום הפנימי של האף.

3. הפירמידה הגרמית – קובעת את רוחב האף והגבנון בשליש העליון של האף.

מבחינה נשימתית ואסתטית לאף יש שני קירות צידיים וקיר פנימי מרכזי, הידוע גם כמחצית האף. מחיצת האף הינה אחד החלקים המשמעותיים ביותר בקביעת הנשימה כמו גם צורת האף: אם המחיצה סוטה אז ברוב המקרים האף סוטה והנחיר יכול להיות חסום. מחיצה ש״מורידים״ אותה יותר מידי ולא מתקנים אותה ושומרים על המבנה הנכון שלה – אף פכוס, טיפ שמוט, עם בעיות נשימה ומראה אסתטי מנותח ולא טבעי. זו גם אחת הבעיות העיקריות בשברים באף ומאתגר לתקן אותה.

אם נחשוב כמו אדריכלים לרגע – כמו שבגג של בית (משולש) יש קורה מרכזית אשר תומכת בשני חלקי הגג, ככה גם האף. כאשר קורה זו חלשה או עקומה או לא במקומה הגג ייטה/ייראה לא יציב, לא יהיה תפקודי והמראה שלו יטה ליפול או לא סימטרי ולא נעים לעין. ככה גם באף – ישנה הפירמידה הגרמית והסחוסים. תרומת המחיצה ליציבותם הינה קרדינלית.

למחיצה חלק קדמי סחוסי וחלק אחורי גרמי. חשוב לדעת לתקן את שניהם. החלק הגרמי הינו עצם המחוברת לבסיס הגולגולת ופגיעה בה או ניתוח לא נכון עשוי להביא לדלף נוזל המח.

כל המבנה החיצוני של האף משמש תפקודית לשמור על איבר הנשימה – על מערכת משוכללת דרכה נכנס האוויר אותו אנו נושמים לגוף ועובר תהליכים של סינון, חימום/קירור, הלחתה, מפגש עם חיידקים ווירוסים או אלרגניים ומניעה שלהם להכנס לגוף ולריאות. החלק החיצוני הקובע את הצורה של האף משמש סימן היכר אישי וסמל סטטוס כמו גם סמל מיניות. לנשים ולגברים התמקדות שונה לחלוטין באף.

במחיצת האף נמצא גם האיבר הוומרונזלי – איבר ״קדום״ אשר אחת התיאוריות לגביו הינה שהוא קשור בקליטת פרומונים (חומרים שמופרשים מהגוף ואחראיים למשיכה מינית).

בניתוח אף מכל סוג חשוב לנסות ולשמר מבנים אלו. הקונכיות הינן אבר חשוב, אולי הכי חשוב למפגש הראשון שלנו עם האוויר. להבנתי ישנו דו שיח בין הקונכיות

למחיצה ובניתוח מאוד חושב לתקן את יחסי הגומלין ביניהם. חשוב מאוד לשמר אותן מראש במידה ואין בעיה רפואית כדי שלא תצוץ בעיה לאחר הניתוח.

לא אחת אנו נתקלים באפים שהיו לפני ניתוח בריאים ונשמו טוב ולאחר ניתוח אף החלו להיות סתומים, עם נזלת ולא להריח וזו בדיוק הסיבה. אני ממליץ תמיד לעבור ניתוח אף אצל מנתח שמכיר את הפיזיולוגיה והאנטומיה של של האף והמחיצה ומנוסה בה. הדבר חשוב פי כמה וכמה מונים לאחר חבלות אף ושברים, באנשים עם נטייה לאלרגיה או סינוסיטיס חוזרת. לאחר ניתוח עשויה להיות התלקחות של מצבים אלה. ישנם מצבים בהם לפני ניתוח אף חובה לבדוק את האף עם מצלמה אנדוסקופית – סיב אופטי קטן שמוכנס דרך הנחירים. לתוך חללי האף – בדיקה קצרה ופשוטה במרפאה. היא נותנת מידע חשוב וברחנה מדוייקת.

ד''ר יצחק גולן
מנתח אף פלסטי ורפואי
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר