ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר
כירורגיה מתקנת ומשחזרת של האף והפנים
ד''ר יצחק גולן
מנתח אפים
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר
כירורגיה מתקנת ומשחזרת של האף והפנים

ניתוחים לתיקון הנשימה

  1. ניתוחי תיקון המחיצה
  2. הקטנת קונכיות
  3. ניתוח אף פונקציונלי
  4. ניתוח סינוסים אנדוסקופ

 

לפעמים קשה לנו לנשום מהאף. במקרים מסוימים זה זמני ובאחרים זה קבוע.  לפעמים זה בלילה ו/או ביום ולפעמים זה רק בעת מאמץ גופני.

בניתוח לתיקון הנשימה מתייחסים לסטיית מחיצה, הגדלת קונכיות, פוליפים, מסתמי האף והתמיכה בטיפ של האף (הפון-פון). נחרה ודום נשימה יכולים להוות גם הם בעיה.

ניתוח מחיצה וקונכיות לתיקון הנשימה :

הגישה שלי לניתוחים לתיקון המחיצה היא קצת שונה. האף הוא איבר מיוחד, נמצא במרכז הפנים, קובע את המראה שלנו ואיך אנחנו נושמים. האף בנוי ממחיצה אחת שמפרידה בין שני הנחיריים  והיא סחוסית בחלקה הקדמי/חיצוני וגרמית בחלקה הפנימי. על המחיצה יושבים הסחוסים העליונים  ומתחת להם הסחוסים התחתונים. כל אלה יחד מרכיבים גם את שסתומי האף.

בתוך האף ישנן קונכיות (3 מכל צד)  אשר מתנפחות ומתכווצות ומווסתות באופן דינמי את זרימת האוויר. החשובה מכולן היא הקונכיה התחתונה המהווה מבנה ארקטילי. תהליך זה נקרא מחזור האף – nasal cycle ובאופן טבעי זרימת האוויר משתנה בין נחיר לנחיר.

רירית האף הפנימית מכסה את הקונכיות והמבנים הפנימיים  ויש לה תפקיד מיוחד מאוד – הוספת לחות לאוויר, חימום האוויר,  הגנה מפני חיידקים וירוסים ולכלוך שאנו נושמים, וגם דגימה אנטיגנית. הרירית מייצרת ״שמיכת ריר״  mucous blanket – בה חומרים טבעיים פעילים ביולוגית. חשוב לשמר אותה ככל הניתן! בפני השטח של הרירית  ישנם ריסונים קטנטנים אשר מזיזים ומחליפים את שכבת המוקוס.

״רירית האף היא חשובה ביותר חשוב לטפל בה לפני שבוחרים בפתרון הניתוחי״

מחלות שרואים הינן נזלת אלרגית, פוליפים, פגיעה בתנועת הריסונים. כל אלו עשויים להביא  לתחושת גודש, אף סתום, ירידה בחוש הריח, נזלת וכו'.

בניתוח לתיקון הנשימה חשובה האבחנה המדוייקת לגבי:

  1. זרימת האוויר והפרעה מכנית – איזה חלק באף  הוא הגורם להפרעה בזרימת האוויר. זה יכול להיות סטיית מחיצה לצד אחד ואז נרגיש כל הזמן שהצד הזה חסום (למשל רק בנחיר ימין), זה יכול להיות היצרות או אי ספיקה של שתומי האף. קונכיות מוגדלות יכולות גם הן להפריע למעבר האוויר ולתחושת גודש שלא נעלמת.  במצבים אלה אפשר לטפל באופן מוצלח בניתוח.
  2. הפרעה ברירית האף – כמו אלרגיה או סינוסיטיס בהם הגורם למחלה הוא ביולוגי ולא מבני – ובניתוח המטרה היא לשפר את זרימת האוויר ולאפשר לתרופה להגיע למבנים הפנימים באף ( סטיית מחיצה קשה או פוליפים יכולים להפריע לתרופה להגיע למקומה)
  3. הפרעה משולבת.
  4. האם המטופל/ת מעוניינים כעת או בעתיד גם בניתוח קוסמטי.
  5. המצב הפנימי באף – מוערך על ידי בדיקה עם מצלמת אנדוסקופית עדינה שמוכנסת בעדינות לאף ובזכותה אנו יכולים לבצע הערכה מדויקת לגבי מצב הקונכיות, סטיית מחיצה פנימית שלא נראית לעין בבדיקה רגילה ומצריכה התייחסות נוספת בניתוח לתיקון הנשימה.

 

אחרי שעוברים על הנתונים ביחד בוחרים בפעולה המתאימה ביותר. לפעמים אנחנו מנסים קורס טיפול קצר בתרסיס סטרואידלי לאף – לאו דווקא כתחליף לניתוח אלא להבין האם המרכיב האלרגי הוא העיקרי או לא והאם הוא משפר את הנשימה.

מה הן הגישות הניתוחיות:

  1. תיקון מחיצה בגישת המיטרנספיקציה ושמירה ותיקון  של מבנה הסחוס.  היתרון: בעבר היו עושים ניתוח בגישת קיליאן והיו מוציאים את סחוס המחיצה ברובו. היתרון גישת  המיטרנספיקציה מאפשרת לטפל בסחוס המחיצה בשיטת swinging door ומיקון המחיצה בקו האמצע, משפר את זרימת האוויר משני הנחיריים בו זמנית וגם מאפשר תיקון של הפרעות קלות במסתם האף הפנימי והחיצוני.
  2. נקיעת הקונכיות והקטנה שלהן – מרחיבה את מעברי האוויר באף מבלי להרוס את התפקיד הדינמי של הרירית והקונכיות – כלומר שמירה על התפקוד התקין של האף עם שיפור נשימה משמעותי.
  3. ניתוח פונקציונלי של האף והמסתמים – לאחר חבלות ושברים, חולשה של הסחוסים והמסתמים – על פי רוב בגישה של ניתוח אף פלסטי.

מה צפוי לאחר הניתוח:

במקרים של סטיית מחיצה קשה לצד אחד, הנחיר החסום משתחרר ועובר דרכו אוויר באופן חופשי. לאחר מכן יש תהליך של למידה מחדש של זרימת האוויר מהנחיר. חשוב להבין שזה בסדר שזרימת האוויר היא לא בדיוק שווה בין שני הנחיריים ועשויה גם להשתנות עם הזמן. מה שחשוב זה בעיקר לנשום.

כמה מילים על נחרה  – ההשפעה של חסימה אפית על נחירה ואיכות השינה היא לפעמים משמעותית ולפעמים לא קשורה.  בכמה מילים – לנחרה יש מספר מקורות – גודש בריריות האף וחסימה אפית שמביאים למאמץ נשימתי רב יותר ועליית לחצים ובגלל זה יש רטט חזק של הרקמות שגורם לרעש, אף יותר חסום עשוי להביא לנחרה חזקה יותר.  אך לא רק, ישנם מקרי נחרה שפחות קשורים לאף – כמו צניחת בסיס לשון, צוואר רחב ושמן, שקדים מוגדלים מבנה חיך אחורי ועוד.

להזמנת תור ולהתייעצות מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם
או התקשרו 074-7494924

ד''ר יצחק גולן
מנתח אף פלסטי ורפואי
מומחה א.א.ג וכירורגית ראש צוואר

להזמנת תור ולהתייעצות מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם
או התקשרו 074-7494924

×